HTML

Friss topikok

Kotta és színpadra állítás – a kiállítás forgatókönyve

2011.03.24. 16:56 :: skanzenkurátor

Egy kiállítás elkészítése hosszú, több nagyobb egységre osztható, projektmódszerre épülő folyamat. Ennek a munkának az egyik legfontosabb dokumentuma a kiállítás forgatókönyve. A forgatókönyv olyan, mint a karmester kottája, minden kiderül belőle, a forgatókönyvvel tud együtt dolgozni az egész stáb. Ha színházi fogalmakat akarunk használni, akkor azt mondom, kurátorként szcenírozok, „színpadra állítok”. „A szcenírozás fokának nincs általános mércéje, a hozzáértés éppen ott kezdődik, hogy a ’rendező’ felismeri a mű egyedi természetét és megérti belőle, meddig mehet el.” (Fodor Géza: La forza dell ’urlo. Élet és Irodalom. LI. évfolyam 40. szám, 2007. október 5. http://www.es.hu/prit.php?nid=17846)

A kiállítás forgatókönyvét úgy állítom össze, hogy a különböző részletekben, fejezetekben az összerakás, a szétszedés, majd az újraépítés jelenjen meg, és ezáltal váljon kerek egészé. Azt szeretném, ha a kiállítás történetei nem feltétlenül csak és kizárólag egymásba kapcsolódva, egymással összefonódva olvadnának össze, hanem önmagukban is megállnak, néha bizonyos elemek más és más formában ismétlődnek, a történetek egymásnak és egymásra (meg)felelnek. A forgatókönyv a kiállítás sokoldalú leírása, bemutatása. A leírás legfontosabb részei a tárgyak, a szövegek, a képi eszközök, az installáció, az interaktív eszközök, a multimédia és az IT technológia, a többszintű érzékelés eleminek bemutatása (hang, illat, anyag, tapintás, világítás – általános fényhatás, a megvilágítás módjai, hol helyezkedik el a tárgy, hol a felirat – szemvonal?)

Nem csak a múzeumi (és más múzeumoktól kölcsönzött) tárgyak, hanem az archívumok, adattárak dokumentumai, fotói is magyarázzák a szöveget (és a szövegek segítik a tárgyak, képek megértését), de kiegészülnek a mozgóképpel (válogatva az egykori filmhíradókból, a klasszikus filmek vasutas jelenetiből, és pár nap múlva forgatok egy dokumentumfilmet az ország legöregebb vasutasával, aki hamarosan 100 éves lesz) és különböző számítógépes animációkkal. Ennek a megértésnek, és megértetésnek az erejét lesz hivatva segíteni a kiállítás installációja is, hiszen a kiállítótérbe (az Uradalmi Magtár – jellegzetes építészeti elemeivel) építendő installáció, mint önmagában is megálló –értelmezést segítő- alkotás lesz háttere, értelmező tartománya a kiállítás tárgyainak, képeinek, hangjainak.

(Képek: Részlet a Skanzen S.O.S. Mentsétek meg forrásainkat! című kiállításából, 2009. Fotó: Deim Péter, Szabadtéri Néprajzi Múzeum

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://skanzenkurator.blog.hu/api/trackback/id/tr832768487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Katalin Mária 2011.04.22. 08:56:42

Kedves Zsolt,
sikerült leforgatni a filmet az ország legöregebb vasutasával, aki hamarosan 100 éves lesz?
Az Ön érdeklődése (és hozzáértése) a vasút iránt - úgy tűnik - nem ezzel a feladattal, vagyis e kiállításnak a megrendezésével kezdődött. Mondana (írna) erről is néhány mondatot? :)

hu_zsolt 2011.04.23. 13:32:39

@miviana: Kedves Miviana,
igen sikerült a filmforgatás. Hamarosan vágjuk, a kiállításban látható lesz, és egészen biztosan részletei itt is megjelennek majd. Egyenlőre annyit róla, hogy nagyon izgalmas élettörténettel ismerkedtem meg.
Ami a vasutat illeti: gyerekként soha nem volta terepasztalom vagy kisvasutam... aztán 2007-ben a Skanzen főigazgatója, felkért, hogy a Skanzen Örökség Program keretében legyek a Skanzen Vasút projektelem felelőse... így lett egy igazán nagy "terepasztalom"...