A kiállítás megnyitása után a látványtervezővel és a kivitelezővel körbejártuk a kiállítást, és néhány kisebb javítást elvégeztünk, hogy valóban minden a helyén legyen, minden információ megjelenjen. Sok bizonytalanság volt a technikai eszközök körül, hiszen a legtöbb csak a megnyitó előtt készült el és került be a kiállításba. Néhány ezek közül, még soha nem szerepelt skanzenes kiállításban (de de más magyarországi példákra sem emlékszem). Elkészült a Kárpár-medence méretarányos domborzati térképe. Ennek különlegessége, hogy azzal a technikával faragta ki egy esztergagép, amivel a vitorlás hajók oldalát is készítik. Erre a makettre vetítjük rá a magyar vasúthálózat kialakulásának történetét, egy szép számítógépes installáció segítségével.
A számítógépes installáció. Fotó: Deim Péter
A galéria szinten egy "testérzékeny" (copyright Égő Áron) monitor segítségével mutatjuk be a MÁV "növekvő ház" típusterveit, az I. - IV. osztályú állomásépületek változatait, és a ma is álló épületek állapotát: van köztük szépen felújított, felismerhetetlenségig átépített, és enyészetnek indult egyaránt. A program egy kinect segítségével kelti életre az épületeket. Itt igazán megszabadulhatsz a technika béklyóitól, elengedheted magad, kötöttségek nélkül, a tested (a kezeid) mozgásával irányíthatod az épületeket és a fotókat.
A kinect program. Fotó: Deim Péter
Aki egy kis nyugalomra vágyik, az a vasutas moziban nézheti meg a korabeli filmhíradók vasúttal kapcsolatos részleteit, kiderül, hogy mi történt, ha méteres hó borította be a pályát, milyen változásokat jelentett az új menesztő tábla bevezetése.De nevethetünk Bendegúz és Szabó bakter történetének egy-két részletén is. A harmadik szinten pedig babzsákfotelokban élvezhetjük a mozdonyablakból látott természeti és épített környezetet: kisfilmet készítettünk arról, hogy mit látnak a mozdonyvezetők munka közben.
A mozgóképek, a számítógépes installáció mellett több száz korabeli fotó segítségével mutatjuk meg a vasút fénykorát, a vidék modernizációját. Célunk volt, hogy a kiválasztott műtárgyak erősítsék a kiállítás üzenetét. A kevesebb, néha több - vallom a kiállítás rendezés során is. Vannak egységek, ahol csak egy-egy tárgy viszi tovább az üzenetet, például akkor, amikor a vonaton utazókat mutatom be, a tanuló, a piacozó, a summás, az ingázó munkás, a katona, a migráns, a turista utazóládája, táskája, kosara és bőröndje jelképezi az egykori utasokat. Más esetben, a tömeghatást egy tárgy több típusa, változata jeleníti meg (kosarak, thonet szék, óra, lámpa), vagy éppen egy-egy vasutas élettörténetét, saját fotóik, és irataik segítségével rekonstruáltuk.
Az utazók és táskáik, bőröndjeik. Fotó: Deim Péter
A kiállítás folyamatos ellenőrzése (minden a helyén van és működik, megfelelő a páratartalom, a hőmérséklet és a fényerő) mellett tárlatvezetéseket is gyakran tartok a kiállításba, tv- és rádióinterjúk viszik hírét az anyagnak, és bízom benn, hogy a látogatók -ahogy a vendégkönyvi bejegyzések mutatják- szeretik és értik is a kiállítást.